Koronan vaikutukset ostokäyttäytymiseen?

Maksutavan valintaan vaikuttaa ostettava tuote, valittu verkkokauppa sekä mitä vaihtoehtoja yrityksellä on tarjottavanaan maksutavaksi. Tällä hetkellä monien kuluttajien maksutapaan ja ostoskäyttäytymiseen vaikuttaa myös maailmanlaajuisesti leviävä koronapandemia. Kaupan liitto kertoo, että Statistan kansainvälisen kuluttajakyselyn perusteella elektroniikkaostosten myynti on lisääntynyt korona – aikana varsinkin verkkokaupan kautta. Monet suomalaiset pyrkivät myös suosimaan kotimaisia tuotteita.

Kivijalkakauppa ei käy enää yhtä vilkkaasti kuin aikaisemmin ja koronapandemiaa hillitsevät rajoitukset ovat pakottaneet osan myymälöistä jopa sulkemaan ovensa määräajaksi. Vaihtoehtona on ollut verkkokaupan kehittäminen tai kokonaan sen uudelleen luominen. Tämä on koskettanut niin vaatekauppoja, ruokaravintoloita kuin ruokakauppoja. Monet ruokakaupat olivat jopa pienoisessa pulassa, kun viime keväänä suuri joukko suomalaisia ryhtyi tilaamaan ruokaostokset suoraan verkosta. Ei tilanteeseen ja verkkokaupan rajuun kasvuun näin nopealla aikataululla ollut kukaan osannut varautua. Monille yrityksille verkkokaupan olemassa olo on koronakriisin aikana ollut pelastus tai ainakin tekijä, joka on pienentänyt menetettyjä tappiota pandemian kourissa.

 

Verkkokauppaostoksia tehdään ennätysmäärä

Pandemian leviämisen myötä yhä useammat suomalaiset ovat vähentäneet liikkumistaan ostoskeskuksissa. Aikaa vietetään enemmän kotona tietokoneen tai kännykän ääressä. Koska työt tehdään etänä kotoa käsin ja palaverit ovat etäyhteyksillä on monelle ollut luontevaa hoitaa myös ruoka, – vaate ja elekrtoniikkaostokset verkossa.

Aktiivisimpia nettishoppailijoita ovat olleet jo ennen koronaa 35 – 44 vuotiaat henkilöt, mikä pandemian aikana on korostunut entistä laajemmin. Kasvua on kuitenkin havaittavissa kaikissa ikäryhmissä ja merkille pantavaa on, että yli 65 vuotiaiden osuus nettikäyttäymisessä on lisääntynyt huimasti. Tämä on osittain johtunut kyseisen ikäryhmän eristäytymisestä muita ikäryhmiä suuremmin kotiin.

Rahamäärällisesti verkkokauppaostoksiin käytetään enemmän rahaa, mikä johtuu hyvin todennäköisesti siitä, että aikaisemmin lomalla käytetyt rahat ovatkin nyt jääneet käyttämättä. Viime kesänä huomattava muutos ostoskäyttäytymisessä nähtiin puutarhakalusteiden, kukkien sekä puutavaran myynnissä.

Huomattava harppaus on ollut nähtävissä myös suomalaisten ruokaostoksissa. Ylipäätään muutos verkossa tehtäviin ruokatilauksiin on ollut kasvussa eikä muutosta tehnyt merkittävästi edes kesän rauhallisempi vaihe koronan suhteen. S -ruokakauppojen myyntidatan perusteella on nähtävillä ns. hyvinvointibuumi, mikä näkyy suomalaisten panostuksessa terveellisempään ruokaan. Suomalaisille maistuu nyt paremmin muun muassa sokerittomat juomat, tuore kala. alkoholiton olut, yrtit, peruna sekä yhä useammin verkko-ostoskoriin sujahtaa sushi.

 

Maksutavan valinta korostuu verkko-ostoksissa

Liikkeessä maksutapa on tuttu ja turvallinen käteismaksu tai maksukortin Debit tai Credit.

Debit – kortti tarkoittaa, että maksu veloitetaan suoraan asiakkaan tililtä. Credit-kortissa tai debit – ja credit ominaisuudella olevassa yhdistelmäkortissa credit vaihtoehdon valitessa maksu veloitetaan luotolta. Luotolla maksettaessa velkaa maksetaan erissä kerran kuukaudessa luottoyhtiölle tai halutessaan koko summan kerralla. Usein, jos ostos on maksettu luotolla voi kuluttaja ongelmatilanteissa vaatia myyjän lisäksi hyvitystä luottoyhtiöltä. Tällainen tilanne voi tulla vastaan, jos ostaja ei saa tuotettaan, ostos on laskutettu väärin tai ostos on esimerkiksi rikki ja selviää, että tämä johtuu myyjän huolimattomuudesta.

Verkkomaksamisessa kannattaa kiinnittää huolellista tarkkuutta, millaisesta yrityksestä on ostamatta tuotetta ja millä tavalla. Tyypillisesti kotimaiseen yrityksen voi luottaa ja ostokset voi suorittaa turvallisesti verkkomaksuna omilla verkkopankkitunnuksilla. Muita vaihtoehtoja verkkokauppoissa ovat maksaminen laskulla tai ennakkomaksuna.

Laskulla maksettaessa henkilö maksaa yrityksen antaman laskun eräpäivään mennessä. Lasku on mahdollista maksaa erpäivän tullessa pankin konttorissa, automaatilla tai verkkopankkitunnuksilla. Kun tuotteen ostaa laskulla saa maksuaikaa 14 päivää ja joissain tapauksissa jopa 60 päivää. Laskutuksesta kuluttaja joutuu maksamaan laskutuslisän.

Laskun hyötynä on, että ostaja saa tuotteen jo ennen sen maksamista, jotta tuotteen pitämisen voi varmistaa ennen lopullista ostoa. Mahdolliset palautukset ovat usein maksuttomia, mutta ennen tilaamista on syytä tarkistaa palautusehdot.

Ennakkomaksun etuna on, että kuluttaja maksaa tuotteen vasta lähetyksen hakemisen yhteydessä. Näin ostaja pystyy varmistamaan, että hän saa tilaamansa tuotteen.

Suuremmat ostokset halutaan usein maksaa osamaksulla tai hyödykesidonnaisella luotolla.

Osamaksulla tarkoitetaan, että tuote maksetaan yhdessä tai useammassa erässä. Osamaksusopimuksen yhteydessä kuitenkin usein veloitetaan tietty käsiraha tuotteen hinnasta, mikä tyypillisesti on joku prosenttisosuus ostettavasta tuotteesta.

Hyödykesidonnainen luotto on laina, joka myönnetään esimerkiksi huonekaluostosten tai auton oston yhteydessä. Kulutttaja maksaa luottoa takaisin maksuerissä. Maksuerien suuruus sekä maksuaika riippuu ostetuista tuotteista. Luottosopimuksessa on maininta luottoon kohdistuvista kuluista, joita voivat olla muun muassa avausmaksu, korko ja käsittelykulut.

Lisää maksutavoista voit lukea Kilpailu-ja kuluttaviraston sivuilta.

 

Suuremmat hankinnat joustoluotolla tai kulutusluotolla

Hallituksen linjauksen mukaisesti vakuudettomien kuluttajaluottojen korot pysyvät 10 prosentissa ainakin syyskuuhun 2021 saakka. Osamaksulla maksettaessa korko on huomattavasti luottoa korkeampi (noin 20 %).  Suuri joukko kuluttajista on huomannutkin tämän korkoeron ja ostaneet tarvittavat suuremmat ostoksensa osamaksun sijaan kulutusluotolla tai joustavan takaisinmaksuajan omaavalla joustoluotolla.

Takaisin ylös
VertaaLainaa.fi