Milloin vertailit viimeksi?

vertaa

Tässä artikkelissa pohdimme milloin vertailu kannattaa tehdä tuotteille, palveluille tai esimerkiksi lainalle? Pohdimme myös missä ja miten vertailu on järkevintä tehdä?

 

Oli sitten kyse autosta, asunnosta, puhelinliittymästä, sähköstä tai vaikka lainasta on tuotteen tai palvelun vertailu ja kilpailuttaminen fiksua. Usein kuitenkin tarkempi vertailu tahtoo unohtua, kun asioiden hoitamisella on kiire tai ajatellaan että en kumminkaan voi saada kyseistä tuotetta/palvelua muualta halvemmalla. Moni voi myös sortua ns. mainoksen uhriksi vakuuttavalla mainonnalla ja myyntipuheilla.

Ennen ostopäätöstä tai lainan ottamista onkin paikallaan tarkempi lainojen ja palveluiden vertailu. Kuinka tässä onnistut parhaiten? Kerromme siitä sinulle seuraavaksi lisää.

Netistä löytyy useita vertailupalveluita.

Vakuudettomat lainat pystyy VertaaLainaa.fi palvelun kautta vertailemaan hyvinkin nopeasti, eikä palvelun käyttö aiheuta käyttäjälle mitään kustannuksia tai ylipäätään suurempaa päänvaivaa. Lainojen vertailu sekä tarkempi kilpailuttaminen on tehty asiakkaalle hyvin helpoksi selkeiden taulukoiden ja lainatarjouspyyntöhakemuksen avulla. Myös Varmalainan kilpalutuspalvelusta kerrotaan, että lainan kilpailuttaminen on järkevää tehdä ennen lopullista päätöstä. Varsinkin suuremmissa lainasummissa nähdään, että vertailu kannattaa, koska kilpailuttamalla lainan usean eri lainantarjoajan välillä voi säästöä saada jopa useita satoja euroja.

Puhelinliittymille löytyy oma vertailusivusto VertaaLiittymät.fi, jossa on esiteltynä neljän suurimman teleoperaattorin puhelinliittymät ajantasaisesti tai puolueettomasti. Edullista liittymää etsivä henkilö pääsee yhdellä vilkaisulla vertailemaan puhelinliittymät  Telian, Elisan, DNA:N ja Moi Mobiilin välillä ilman surffailua sivustolta sivustolle. Tarjonnasta löytyy liittymät lapsille sekä puhelinliittymät aikuisille omien käyttötottumusten mukaan. On hyvä myös muistaa, että usein kaikkien perheenjäsenten puhelinliittyminen keskittäminen yhdelle operaattorille auttaa säästämään puhelinkuluissa ja keskittämällä liittymät, niiden hallinta ja seuraaminen on myös selkeämpää.

Sähkön kilpailutus on myös siihen tarkoitetun palvelun avulla kuluttajalle täysin maksutonta. Sähkölasku muodostuu aina sähkön myynnistä sekä sähkön siirrosta. Sähkön siirtoa kuluttaja ei voi kilpailuttaa, koska se on aina paikallisen verkkoyhtiön hoidettavana, eikä kyseiseen siirrohintaan voi mitenkään yksittäinen kuluttaja vaikuttaa. Sähkön myynnin osuuteen kuluttaja voi kuitenkin vaikuttaa kilpailuttamalla useat eri sähköä myyvät sähköyhtiöt. Sähkön kilpailuttaminen onkin yksi merkittävimmistä tavoista säästää kotitalouden kuluissa.

Sanonta “pienistä puroista syntyy suuri joki” kuvastaa hyvin sitä ajatusta, että kun säästää useista eri kuluista voi kartuttaa omaisuuttaan yllättävän paljon. Monet pienet säännölliset menoerät saattavat kasvattaa kuukaudessa maksettavaa kokonaislaskua huomaamatta. Mutta, kun suuremmat menoerät muistaa kilpailuttaa säännöllisin väliajoin tai muistaa ennen hankinnan ostoa vertailla hintoja, ei kulut nouse sen korkeammaksi kuin on välttämätöntä.

Tuotteiden ja palveluiden vertailusta kannattaakin tehdä itselle enemmänkin tapa kuin poikkeus. Säännöllisellä harjoittelulla vertailusta tulee helppoa, kun tietää millainen tyyli sopii itselle parhaiten ja mitä vertailusivustoja tykkää eniten käyttää.

 

Jätä kommentti, kysymys tai oma mielipiteesi artikkelin aihetta koskien!

      Jätä kommentti