Sähköauton lataus – Kuinka paljon se maksaa?

Sähköauto ei ole mikään uusi keksintö, mutta vasta nyt niiden akkuteknologia on sillä tasolla, että ne ovat erittäin varteenotettava vaihtoehto perinteiselle polttomoottoriautolle.

Tämän päivän sähköautolla pääsee jopa reilusti yli 600 kilometriä yhdellä latauksella, joten toimintasäde on samaa luokkaa kuin bensa- ja diesel autoissakin.

Kun puhutaan sähköautoista, tulee ensimmäisenä mieleen Tesla, joka on merkittävä edelläkävijä sähköautojen tuotannossa. Toki muitakin valmistajia on, mutta ainakaan tällä hetkellä Teslalle ei ole varteenotettavaa kilpailijaa.

 


💡 Vinkki: Oletko ostamassa Teslaa?

Saat 1500 kilometrin edestä ilmaista Supercharger-latausta veloituksetta, käyttämällä suosittelulinkkiä: https://ts.la/petri55154


 

Mitä sähköauton lataaminen maksaa?

Täyssähköauton lataaminen kotona on varmasti edullisin lataustapa, jolloin 100 kilometrin matkan hinnaksi tulee jopa alle 2 euroa.

Käyttämällä julkisia latauspisteitä, tulee 100 kilometrin matkalle hintaa noin 3 euroa.

Tesla on rakentanut oman maailmanlaajuisen Supercharger-latausverkoston, josta ladattaessa tulee 100 kilometrin matkalle noin 3,50 – 4,00 euroa.

Poikkeuksena tässä ovat ne onnekkaat jotka ovat ostaneet Teslan ennen kevättä 2020, jolloin auton hintaan sisältyi rajaton Supercharger-asemien käyttö.

 

Kuinka nopeasti sähköauton saa ladattua?

Tämä riippuu täysin sähköauton valmistajasta, akun kapasiteetistä ja lataustavasta.

Myös se ladattavan akun lämpötila vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti akkua saadaan ladattua.

Yleisimmät latauslaitteiden tehot varsinkin kotikäytössä ovat: 3,6 kw ja 11 kw.

Esimerkkejä:

Ladattaessa 3,6 kw teholla saadaan tunnissa ladattua toimintamatkaa noin 13 kilometrin edestä. Yön yli lataus (12h) antaa toimintamatkaa noin 156 kilometriä.

Kun ladataan tehokkaammalla 11 kw laturilla, saadaan tunnin latauksella toimintamatkaa noin 55 kilometrin edestä. Yön yli lataus (12h) antaa toimintamatkaa 660 kilometriä, joten suurellakin akkukapasiteetillä varustettu sähköauto latautuu tyhjästä täyteen yön aikana.

Julkisia latausasemia löytyy 3 kw ja 11 kw tehoisina, mutta niitä on paljon myös 22 kw ja 50 kw tehoisina, joten niistä saatu toimintamatka voi olla jopa yli 200 km/h.

Teslan Supercharger – asemilla latausteho voi olla jopa 150 kw. Näistä ladattaessa saa helposti jopa 300 kilometrin toimintasäteen vain 20 minuutin lataamisella.

IONITY-latausverkoston latausasemilta voi saada jopa 350 kw tehoa, mutta markkinoilla ei ainakaan tällä hetkellä ole sähköautoja jotka voisivat hyödyntää näin suurta lataustehoa.

IONITY latausasemalla lataaminen maksaa tällä hetkellä 8 euroa per lataus, mutta tähän on varmasti tulossa muutoksia, kun latausverkosto laajenee.

 

Sähköauton lataaminen omakotitalossa

Omakotitalossa täyssähköauton lataaminen onnistuu vaivatta.

Sähköauton valmistajalta voi ostaa erikseen niin sanotun kotilatausaseman, joiden hinnat ovat alkaen 500 euroa.

Lataamisen voi suorittaa erillisellä latauskaapelilla myös suoraan voimavirtapistorasiasta tai normaalista pistorasiasta.

Varsinkin vanhemmissa omakotitaloissa joissa on sähkölämmitys, voi sähköauton lataaminen ylikuormittaa verkkoa ja sulakkeita. Tämän vuoksi onkin tärkeää tarkistaa esimerkiksi pääsulakkeiden kuormitus ennen sähköauton hankkimista. Tarvittaessa pääsulakkeet voi vaihdattaa suuremmiksi, jolloin sähköauton lataaminen onnistuu vaivatta.


🚗 Iskikö sähköautokuume? Saat tarpeeseesi sopivaa lainaa palvelustamme 24/7 🚗


Lataaminen taloyhtiössä

Taloyhtiöiden kohdalla sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta päättää taloyhtiö.

Yleensä taloyhtiöissä latauspaikkoja rakennetaan vain sen verran, kuin niille arvioidaan olevan käyttöä.

Myös taloyhtiöiden kohdalla täytyy laskea latauspisteiden tuoma kuormitus ja käyttöaste niin, että lataaminen ei aiheuta ongelmia.

Monissa uusissa taloyhtiöissä sähköautojen latauspisteet onkin otettu todella hyvin huomioon, sillä on selvää, että vuosi vuodelta niitä tullaan tarvitsemaan lisää.

 


💡 Vinkki: Oletko ostamassa Teslaa?

Saat 1500 kilometrin edestä ilmaista Supercharger-latausta veloituksetta, käyttämällä suosittelulinkkiä: https://ts.la/petri55154


Sähköauto kokemuksia

Omat kokemukset täyssähköautoilusta perustuu vain ja ainoastaan Teslaan, joten se siitä puolueettomuudesta. 😃

Lyhyesti sanottuna ennen sähköauton hankkimista ajattelin, että lataaminen on vaivalloista ja pitkien matkojen ajaminen on mahdotonta tai se vaatii tarkkaa reitin suunnittelua.

Nyt kun sähköauto on hankittu, voi todeta että pelot olivat turhia. Asun omakotitalossa, joten auto on helppo laittaa yön ajaksi lataukseen, joten akkuun on aina aamuun mennessä ladattu noin 540 kilometrin edestä virtaa.

Ajan säännöllisesti myös Helsingin ja Vaasan väliä. Tämän välin taittaminen oli se, jota itse eniten pelkäsin.

Helpotuksena voin sanoa tästäkin, että kun matkan varrelle osuu Supercharger-asemia, onnistuu matkan teko vaivatta.

Esimerkiksi välille Helsinki – Vaasa osuu kaksi Supercharger-asemaa jotka sijaitsevat Akaalla ja Jalasjärvellä. Näissä kun pitää pienen kahvitauon, on akussa taas reilusti virtaa ja matka voi jatkua.

Muutenkin voin sanoa, että Teslan autopilotti-järjestelmän edistykselliset turvallisuus- ja ajomukavuustoiminnot yhdistettynä ennennäkemättömään suorituskykyyn eivät varmasti jätä ketään kylmäksi.

2 Palautetta
  1. Reply
    Laura 16/09/2020 at 08:42

    Onko Teslan eri malleilla eroja toimintasäteessä?

    • Reply
      Petri 16/09/2020 at 08:46

      Hei,
      Kyllä eri malleilla on eroja keskenään myös toimintasäteessä.
      Löydät kaikkien mallien tarkat tiedot Teslan sivustolta, jonne pääset esimerkiksi artikkelissa olevasta suosittelulinkistä.

    Jätä kommentti