Pankit Suomessa – Vertaile ja valitse sopivin
- Hakemuksen täyttäminen vie 2 minuuttia
- Palvelumme on ilmainen ja velvoitteeton
- Lainan korot alkaen 4%
- Yli 70% saa meiltä lainatarjoukset
Lainasi kilpailuttaa:
Yhteistyössä jopa 25 luotonantajaa
Saat lainapäätöksen heti
Lainaa jopa 60 000 €
Kotimainen palvelu
Pankit Suomessa
Suomessa toimii ulkomaisia ja suomalaisia pankkeja. Suomalaisista suurin osa käyttää yhtä tai jopa useampaan pankkia pankkiasioidensa hoitamiseen. Pankin palveluista käytetyimpiä ovat erilaiset talletukset, laskujen maksaminen, säästötilit, lainat sekä päivittäisen raha-asioiden hoitaminen muun muassa luottokortilla. Pankkitilin omistaa lähes jokainen suomalainen. Koko maailman mittakaavassa Suomi sijoittuu sijalle kaksi. Meitä paremmin pärjää vain Tanska, missä pankkitilin omistaa 99,73 prosenttia väestöstä.
Päivitetty: 2,joulukuu, 2024
1. Kilpailuta lainat
Kilpailutamme lainahakemuksesi ilmaiseksi jopa yli 30 eri pankin ja rahoituslaitoksen kesken.
2. Vertaa lainoja
Voit saada useita lainatarjouksia jo muutaman minuutin kuluttua. Vertaa lainoja huolellisesti.
3. Valitse sopivin tarjous
Valitse sinulle sopivin ja paras lainatarjous. Laina maksetaan tilillesi jopa saman päivän aikana.
Löydä edullinen pankkilaina avullamme
Lainojen kilpailutuspalvelumme ei kata kaikkia Suomessa tarjottavia lainoja.
Suomen pankit sekä Suomessa toimivat ulkomaalaiset pankit
Suomessa toimii useita pankkeja, joista monet ovat suomalaisille tuttuja. Perinteisten kivijalkapankkien lisäksi rahoitusmarkkinoille on tullut ulkomailta vakavaraisia pankkeja, joiden toiminta perustuu näppärästi digitalisaation hyödyntämiseen. Näissä pankeissa asiointi ja lainanhaku perustuu sähköisen järjestelmän käyttämiseen. Suomen kolme suurinta pankkia ovat OP Ryhmä, Nordea Pankki Oyj sekä Danske Bank Oyj. Näiden lisäksi Suomessa toimii useita muita kotimaisia ja ulkomaisia pankkikonserneja.
Pankit Suomessa listattuna:
- OP Ryhmä (Osuuspankki)
- Nordea
- Säästöpankki
- Oma Säästöpankki
- S-Pankki
- Ålandsbanken
- Aktia
- Danske Bank
- POP Pankki
- Evli Pankki (sijoittamiseen erikoistunut pankki)
- Hypo (asumiseen keskittynyt ja asuntolainojen myöntämiseen erikoistunut pankki).
Kyseisten pankkien lisäksi Suomessa toimii useita ulkomaalaisia pankkeja, joista tunnetuimmat ovat listattuna:
- Avida Finans AB
- Bank Norwegian
- Instabank
- Resurs bank
- Nordax Bank
- Bigbank AS
- Komplett Bank
- BRAbank
- Collector Bank
- TF Bank
- Ferratum Bank
- Svea
- Handelsbanken
- Nordnet Bank AB
Ulkomaalaiset pankit ja monet Suomen pankit toimivat myös verkossa. Suurella osalla ulkomaalaisista pankeista on Suomessa sivuliike, mutta esimerkiksi Bank Norwegianilla ei ole Suomessa laisinkaan fyysistä toimipistettä. Teknologian kehittymisen myötä odotukset digitaalisten palvelujen käyttämiseen ovat kasvaneet ja monen pankin kohdalla odotuksiin on vastattu. Yhä useammin asiakkaat hoitavat kaikki raha-asiansa netin kautta ja pankkikonttorissa asiointi on jäänyt hyvin vähäiselle. Teknologian kehittymisen myötä myös pankin valintaan on voinut vaikuttaa asiakas paremmin. Nykyään pankikseen voi valita, minkä tahansa maantieteellisestä matkasta riippumatta.
Suomalaiset pankit ovat Suomen talletusturvan piirissä. Ulkomaalaiset pankit, joilla on sivuliike Suomessa ovat sen maan talletuspiirissä, jossa pankin pääkonttori sijaitsee.
Pankit Suomessa tarjoavat asiakkailleen monenlaisia pankkipalveluita
Suomen pankit ovat hyvin palvelualttiita tarjoamaan asiakkailleen sellaisia palveluita, jotka oikeasti palvelevat asiakasta. Tällainen muutos on ollut nähtävissä muun muassa pankkipalvelujen siirtymisessä kiihtyvässä tahdissa yhä enemmän verkkoon. Monen pankin kohdalla asiakaspalvelu on keskittynyt pitkälti verkkopankkiin, jossa asiakkaat hoitavat niin päivittäiset raha-asiat kuin laina-asioiden hoitamisen. Pankit tarjoavat asiakkailleen muun muassa asuntolainaa, kulutusluottoja sekä luottokortteja, joiden hakemisen voi tehdä pankkien lainahakemuksella. Yhä useampi pankin asiakas on myös kiinnostunut sijoittamisesta sekä erilaisista rahastoista, johon pankit pyrkivät tarjoamaan henkilökohtaista sijoitusneuvontaa.
Vertaa pankit ja hae pankkilaina netistä
Pankkilainat kannattaa ottaa tarkempaan vertailuun ja kilpailuttaa laina mahdollisimman monen eri pankin välillä.
Monella kuitenkin herää kysymys, kuinka kauan pankkilainan kilpailuttamiseen tarvitsee varata aikaa, jos pankkilista on monen kymmenen nimen pituinen?
Pankkilainan kilpailuttaminen ei kuitenkaan vie kuin muutaman minuutin aikaasi, koska me kilpailutamme lainasi monen edellä listatun pankin välillä.
Aivan kaikki listauksessa olevat pankit eivät ole vielä lähteneet mukaan kilpailutuspalveluun, mutta saat tarkan tiedon mukana olevista yhteistyöpankeista.
Tällä hetkellä kilpailutamme lainahakemuksesi kymmenien pankkien kesken, joista muutama mainittuna ovat Aktia, POP Pankki ja Bank Norwegian.
Helpoin tapa pyytää lainatarjoukset vertailtavakseen on täyttää sivustollamme oleva lainahakemus omilla tiedoilla ja ottaa vastaan pankkien lainatarjoukset.
Vertaalainaa.fi palvelua kannattaa käyttää pankkilainan kilpailuttamiseen, koska:
- lainahakemuksen täyttäminen vie vain muutaman minuutin
- lainatarjousten vastaanottaminen on maksutonta eikä sido sinua lainan ottamiseen
- lainan korko on alkaen 4,19 %
- lainaa varten ei tarvitse hankkia takausta tai vakuuksia
- tiedät nopeasti, mistä voit saada edullisimman pankkilainan ilman monimutkaista lainaprosessia
- luotettava ja nopea palvelu.
Yksi hakemus, monta lainatarjousta
Tavoitat kauttamme yli 25 pankkia ja muuta luotonantajaa yhdellä hakemuksella
Lainojen kilpailutuspalvelumme ei kata kaikkia Suomessa tarjottavia lainoja. Pitääksemme palvelumme ilmaisena, saamme yhteistyökumppaneiltamme palkkion heille ohjatuista asiakkaista.
Kuluttajansuojalain mukainen todellinen vuosikorko on 6,26% laskettuna tyypilliselle lainasummalle 10.000€, kun takaisinmaksuaika on 5 vuotta, tilinhoitomaksu 5 €, avausmaksu 0 € ja esimerkkikorko 5,0 %. Takaisinmaksettava summa on tällöin 11 623€, eli 193,71 €/kk. Lopullinen todellisen vuosikoron määrä, laina-aika ja lainan kuukausierä ovat lainasopimuksessa. Luotonantajat tekevät lainasopimuksen asiakaskohtaiseen arvioon perustuen. Tarjottava nimelliskorko voi vaihdella välillä 4,19% – 20% ja vuosittaiset lainakustannukset välillä 0-150 €. Tarjottava laina-aika vaihtelee 1-15 vuoden välillä. Tarjottavat lainasummat ovat 1000-60.000€.
Lainojen kilpailutuspalvelumme ei kata kaikkia Suomessa tarjottavia lainoja.
Paras pankki löytyy vertailemalla
Jos olet vaihtamassa pankkia kannattaa ottaa vertailtavakseen useampi pankki.
Yleensä pankin vaihtamisessa asiaan vaikuttaa tyytymättömyys omaan nykyiseen pankkiin.
Syyt pankin vaihtamiseen voivat olla myös seuraavat:
- Onko syynä, että et saa omasta pankista tarvittavaa lainaa?
- Onko pankkisi tarjoaman lainan korko tai marginaali liian korkea?
- Onko nykyisen pankkisi verkkopankkipalvelut liian suppeat?
- Haluatko vaihtaa samaan pankkiin puolisosi kanssa?
Nykyään pankkien vertaileminen on suhteellisen helppoa, koska suurimpien pankkien palveluihin voi tutustua verkossa.
Jos et ole tyytyväinen pankkisi tarjoamaan lainatarjoukseen, voit hyvin kilpailuttaa lainan monen muun pankin välillä.
Voiko pankin konttorista nostaa rahaa?
Pankin konttorista voi yleensä nostaa käteistä rahaa. Monet pankit tarjoavat yhä asiakkailleen käteispalveluita, joita voi käyttää pankin konttorissa. Nostettaessa käteistä pankin konttorista tarvitset voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen, kuten passin tai henkilökortin, sekä pankkikortin tai tilinumeron jolta rahan nosto suoritetaan.
On kuitenkin hyvä huomioida, että pankkien konttoreita ovat nykyään huomattavasti vähemmän kuin ennen, sillä monet pankit ovat siirtäneet palveluitaan verkkoon ja mobiilisovelluksiin. Myös pankkiautomaattien, kuten: Otto- ja Nosto-automaattien yleistyminen on vähentänyt pankkien tarvetta tarjota käteisnosto mahdollisuutta. Tämä tarkoittaa sitä, että käteispalveluita tarjoavien konttorien määrä on vähentynyt merkittävästi ja konttorit saattavat olla auki vain tiettyinä aikoina. Rahan nostamisessa konttorista voi olla myös suuria palvelumaksuja. Siksi on hyvä tarkistaa oman pankin palveluvalikoima ja konttorien aukioloajat ennen käteisnostoa.
Käteisen nostaminen pankin konttorista voi olla hyvä vaihtoehto esimerkiksi silloin, kun käteistä rahaa tarvitaan nopeasti ja pankkiautomaattia ei voi syystä tai toisesta käyttää.
Miksi pankit kysyy rahojen alkuperää?
Pankit kysyvät rahojen alkuperää yleensä rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämiseksi.
Rahanpesu on prosessi jossa rikolliset yrittävät piilottaa rikoksella hankkimansa varat viranomaisilta.
Terrorismin rahoitus puolestaan tarkoittaa varojen hankkimista terrorismin tukemiseksi tai rahoittamiseksi.
Rahanpesijät ja terrorismin rahoittajat käyttävät usein monimutkaisia rahansiirtomenetelmiä piilottaakseen varojen alkuperän. Pankit ovat tärkeä toimija rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämisessä ja ne ovat lakisääteisesti velvollisia selvittämään rahojen alkuperän, kun talletetaan tai nostetaan suuria summia rahaa.
Pankit ovat velvollisia noudattamaan rahanpesulakeja ja -säännöksiä, jotka edellyttävät pankkeja tekemään tarvittavat toimenpiteet rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämiseksi. Tämä voi sisältää asiakkaan henkilöllisyyden varmistamisen ja rahojen alkuperän selvittämisen. Pankit voivat myös estää rahan siirron, jos epäilevät rahanpesun tai terrorismin rahoituksen riskiä.
Pankkien tavoitteena on estää rahanpesua ja terrorismin rahoitusta sekä varmistaa, että sen asiakkaat noudattavat lakia. Siksi pankit kysyvät rahojen alkuperää.
Onko pankin lähettämiin kyselyihin pakko vastata?
Pankin lähettämiin kyselyihin vastaaminen ei ole yleensä pakollista, mutta se voi olla kuitenkin suositeltavaa. Pankit voivat lähettää kyselyitä esimerkiksi henkilötietojen päivittämiseksi tai rahanpesun estämiseksi. Vaikka vastaaminen ei olisikaan pakollista on kuitenkin hyvä vastata pankin kyselyihin, jotta pankki voi päivittää asiakkaan tiedot ja varmistaa, että he tuntevat asiakkaansa.
Jos pankki pyytää päivittämään henkilötietoja tai muita asiakastietoja kannattaa vastata kyselyyn mahdollisimman pian. Tämä voi estää mahdollisia ongelmia, kuten rahansiirron estämistä ja asiakkuuden rajoittamista. Jos asiakas ei vastaa kyselyyn, pankki voi joutua estämään rahan siirron tai jopa sulkemaan tilin.
On kuitenkin tärkeää huomata että jos pankin lähettämä kysely vaikuttaa epäilyttävältä tai jos sinulta pyydetään henkilökohtaisia tietoja, jotka eivät liity pankin asiakastietoihin, tulee sinun olla varovainen. Epäilyttävistä kyselyistä kannattaa aina ottaa yhteyttä omaan pankkiin ja tarkistaa, onko kysely aito ja onko sen lähettäjä pankki.
Missä tapauksessa pankki voi sulkea pankkikortin tai tilin?
Pankki voi sulkea pankkikortin tai tilin useissakin eri tilanteissa.
Tässä joitakin yleisiä syitä, joiden vuoksi pankki voi sulkea pankkikortin tai tilin:
- Tilillä on epäilyttävää toimintaa: Jos pankki havaitsee epäilyttävää toimintaa tililläsi, kuten suuria rahansiirtoja tuntemattomille henkilöille tai maksutapahtumia, jotka eivät sovi tilin käyttöhistoriaan, se voi sulkea tilin väliaikaisesti tai pysyvästi.
- Tiliä koskevien sääntöjen rikkominen: Jos et noudata tilin käyttöä koskevia sääntöjä, kuten esimerkiksi luottorajan ylittämistä tai nostorajoja, pankki voi sulkea tilin.
- Tilin käyttämättömyys: Jos tilisi on ollut pitkään käyttämättä, pankki voi sulkea tilin. Jokaisella pankilla on erilaiset säännöt ja määräykset siitä, kuinka kauan tilin on oltava käyttämättä, ennen kuin pankki voi sulkea tilin. Yleensä tili voi kuitenkin olla käyttämättä useita vuosia, eikä sitä silitkään suljeta ilman, että asiasta ei kysyttäisi mielipidettä tilin omistajalta.
- Asiakastietojen puutteellisuus: Jos asiakkaan tiedot ovat puutteelliset, vanhentuneet tai virheelliset, pankki voi sulkea tilin. Pankki voi myös sulkea tilin jos se ei pysty todentamaan asiakkaan henkilöllisyyttä tai jos asiakas ei vastaa pankin pyyntöihin tietojensa päivittämiseksi.
- Maksujen viivästyminen: Jos et maksa tilinhoitomaksuja, lainojasi tai muita velkojasi, pankki voi sulkea tilin.
Pankki sulkee tilin yleensä vain viimeisenä keinona, kun muita vaihtoehtoja ei ole. Jos pankki aikoo sulkea tilin, se ilmoittaa siitä yleensä asiakkaalle etukäteen. Jos olet epävarma oman tilisi tilanteesta, kannattaa ottaa yhteyttä omaan pankkiin saadaksesi lisätietoja asiasta.
Hyväksyykö pankit Apple Pay -maksutavan?
Monet pankit ympäri maailmaa hyväksyvät Apple Pay -maksutavan ja sen käyttö kasvaa jatkuvasti. Apple Pay on mobiilimaksujärjestelmä, joka toimii Apple-laitteilla, kuten iPhoneilla, iPadilla ja Apple Watchilla. Kun käyttäjä tallentaa pankkikortin tiedot Apple-laitteeseen, hän voi käyttää Apple Pay -sovellusta maksujen tekemiseen ilman fyysistä korttia.
Useimmat suuret pankit tukevat Apple Paytä, mutta tarkistaaksesi oman pankkisi tilanteen sinun kannattaa etsiä tietoa pankkisi verkkosivuilta tai ottaa yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun. Jos pankkisi tukee Apple Paytä, sinun on yleensä lisättävä pankkikorttisi tiedot Apple-laitteeseesi ja vahvistettava kortin lisääminen pankin verkkopalvelussa tai sovelluksessa. Tämän jälkeen voit käyttää Apple Paytä maksujen tekemiseen kaupoissa, verkkokaupoissa ja sovelluksissa, jotka tukevat Apple Paytä.
Ota huomioon myös se, että vaikka pankkisi tukisi Apple Paytä, kaikki kaupat ja verkkokaupat eivät välttämättä hyväksy sitä maksutapana. Ennen maksun suorittamista sinun tulee tarkistaa, hyväksyykö kyseinen kauppa tai verkkosivusto Apple Paytä maksutapana.
Mitä hyötyä pankkivertailusta on?
Pankkivertailun avulla voit löytää juuri itsellesi sopivimman pankin. Pankkivertailun tekeminen voi auttaa säästämään rahaa, sillä eri pankeilla on erilaiset palvelumaksut, talletuskorot ja lainaehtosopimukset. Pankkivertailu voi myös auttaa saamaan paremman käsityksen eri pankkien palveluista, kuluista ja asiakaspalvelusta.
Pankkivertailu voi auttaa sinua löytämään juuri sinulle sopivan pankin esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
- Palvelumaksut: Pankit veloittavat erilaisia palvelumaksuja, kuten tilinhoitomaksuja, korttimaksuja ja nostokuluja. Pankkivertailun avulla voit vertailla eri pankkien palvelumaksuja ja valita pankin, joka tarjoaa pienimmät kulut.
- Talletuskorko: Jos olet kiinnostunut säästämään tai sijoittamaan, pankkivertailu voi auttaa sinua vertailemaan eri pankkien talletuskorkoja. Voit vertailla esimerkiksi säästötilien, rahastosäästämisen ja osakesijoitusten tuottomahdollisuuksia.
- Lainaehdot: Jos olet harkitsemassa lainan ottamista, pankkivertailu voi auttaa sinua vertailemaan eri pankkien lainaehtoja, lainan korkoja ja muita lainaa koskevia ehtoja. Näin voit löytää parhaan lainatarjouksen ja säästää rahaa lainan kuluissa.
- Asiakaspalvelu: Pankkivertailun avulla voit vertailla eri pankkien asiakaspalvelua ja saada paremman käsityksen siitä, miten pankki huolehtii asiakkaistaan. Hyvä asiakaspalvelu voi olla tärkeä tekijä, kun valitset pankkia.
Pankkivertailu voi siis auttaa sinua löytämään juuri sinulle sopivan pankin ja säästämään rahaa palvelumaksuissa, koroissa ja lainojen kuluissa.
Onko kaikissa pankeissa palvelumaksut?
Suurimmassa osassa Suomen pankeista on palvelumaksuja eri palveluista, kuten tilinhoitomaksuja, korttimaksuja, nosto- ja siirtokuluja. Palvelumaksujen suuruus vaihtelee eri pankeissa.
Joissakin tapauksissa asiakkaat voivat kuitenkin saada palveluita ilmaiseksi, kuten esimerkiksi tiettyjen tilien käytöstä, jos tilin käyttö täyttää tiettyjä ehtoja. Esimerkiksi jotkut pankit tarjoavat ilmaisen tilin, jos asiakas tallettaa tilille tietyn summan rahaa tai käyttää tiliä vain tietyn määrän kuukaudessa.
On kuitenkin tärkeää muistaa että suurimmat kulut ovat pankkilainojen korot, jotka vaihtelevat eri pankeissa, joten lainan ottamista harkitsevan kannattaa vertailla eri pankkien tarjoamia lainoja ja korkoja ennen päätöksen tekemistä. Pankkilainan ottamiseen liittyy yleensä myös muita kuluja, kuten esimerkiksi avaus- ja tilinhoitomaksuja.
Mitä pankkitilejä suomessa on?
Suomessa on paljon erilaisia pankkeja, jotka tarjoavat monipuolisia tilituotteita asiakkailleen. Pankit tarjoavat yleensä ainakin käyttötiliä, joka on perustili jokapäiväisiin raha-asioihin, kuten laskujen maksuun ja korttimaksuihin. Käyttötiliin voidaan liittää myös pankkikortti tai luottokortti.
Lisäksi Suomen pankeissa on tarjolla säästötilejä, jotka on suunniteltu säästämiseen. Säästötileille on usein mahdollista saada hieman parempi korko kuin käyttötilille ja ne ovat usein myös turvallisempia, sillä rahat eivät välttämättä ole heti käytettävissä.
Toinen vaihtoehto säästötilille on määräaikaistalletustili, joka on tili, jolla talletettu raha pidetään tilillä tietyn ajanjakson ajan. Määräaikaistalletustilille saa yleensä paremman koron kuin käyttötilille tai säästötilille, mutta rahaa ei voi nostaa tililtä ennen sovitun ajanjakson päättymistä ilman lisäkuluja.
Pankin vaihtaminen
Suomalaiset eivät vaihda pankki kovin usein, sillä me olemme sen verran asiakasuskollisia. Pankkeja kannattaa kuitenkin vertailla, sillä palvelumaksuissa on pankkikohtaisia eroja. Varsinkin jos toinen pankki antaa asuntolainaan pienemmän marginaalin, kannattaa silloin harkita pankin vaihtamista edullisempaan.
Muistilista pankin vaihtajalle
Ennen uuden pankin valintaa, mieti, mitä palveluita haluat siirtää uuteen pankkiin. Haluatko siirtää vain säästöt vai myös lainat ja vakuutukset?
Vertaile tarkasti eri pankkien tuotevalikoimaa ja tee tarvittaessa tarjouspyyntöjä eri pankeilta. Valitse uusi pankki vasta huolellisen vertailun jälkeen. Valtuuta uusi pankkisi hoitamaan pankin vaihdos valtakirjalla tai tee itse siirto käyttäen apuna pankin vaihtopalvelua. Voit myös valtuuttaa uuden pankin lakkauttamaan vanhan tilisi.
Muista ilmoittaa uudet tilinumerot palkanmaksajalle, Kelalle ja verohallinnolle sekä ohjata e-laskut ja suoraveloitukset uuteen pankkiin. Älä sulje aiempaa tiliä tai maksukorttia heti, sillä uusien kortti- ja tilinumeroiden ilmoittaminen tarvittaville tahoille voi viedä aikaa.
Suomessa toimivat ulkomaiset pankit nostavat suosiotaan kuluttajalainoissa
Suomessa toimivat ulkomaiset pankit ovat kasvattaneet suosiotaan kuluttajalainojen tarjoajina viime vuosina. Useat ulkomaiset pankit, kuten Bigbank, Bank Norwegian ja Komplett Bank, ovat tuoneet markkinoille edullisia kuluttajalainoja ja houkutelleet asiakkaita kilpailukykyisillä koroilla ja joustavilla maksuehdoilla.
Yksi syy ulkomaisten pankkien kasvavaan suosioon on se, että ne ovat usein verkkopankkeja, mikä tarkoittaa, että asiakkaat voivat hoitaa lainanhakuprosessin kokonaan verkossa ilman henkilökohtaista käyntiä konttorissa. Tämä on erityisen houkuttelevaa niille, jotka etsivät helppoa ja nopeaa tapaa saada lainaa.
Ulkomaisten pankkien tarjoamat kuluttajalainat ovat usein myös kilpailukykyisiä verrattuna perinteisten pankkien tarjoamiin lainoihin. Usein ulkomaiset pankit tarjoavat joustavampia maksuehtoja ja matalampia korkoja, mikä houkuttelee kuluttajia.
Kuitenkin, ennen kuin hakee lainaa ulkomaisesta pankista, on tärkeää tutkia huolellisesti pankin tarjoamat ehdot ja tarkistaa, että pankki on luotettava ja toimii Suomen lakien mukaisesti. On myös tärkeää vertailla eri pankkien tarjoamia lainaehtoja ja kustannuksia löytääksesi parhaan vaihtoehdon.
Norjalaispankit Suomessa
Norjalaispankit ovat olleet aktiivisia Suomen pankkimarkkinoilla viime vuosina, ja niiden suosio on kasvanut kuluttajien keskuudessa. Norjalaiset pankit, kuten Bank Norwegian, Komplett Bank, Instabank ja Lea bank tarjoavat Suomessa kuluttajille erilaisia lainoja, kuten kulutusluottoja ja luottokortteja. Nämä pankit ovat tunnettuja kilpailukykyisistä koroistaan ja joustavista lainaehtoistaan.
Bank Norwegian on yksi suosituimmista norjalaisista pankeista Suomessa. Pankki tarjoaa kulutusluottoja ja luottokortteja, jotka ovat suosittuja erityisesti matkailijoiden keskuudessa. Komplett Bank puolestaan tarjoaa joustavaa joustoluottoa, joka on houkutellut kuluttajia kilpailukykyisillä ominaisuuksillaan.
Norjalaispankkien suosio Suomessa johtuu osittain niiden helppokäyttöisyydestä ja digitaalisuudesta. Pankit ovat verkkopankkeja, mikä tarkoittaa, että lainanhaku ja muut pankkipalvelut ovat saatavilla milloin tahansa ja missä tahansa. Lisäksi norjalaispankkien tarjoamat korkotarjoukset ja joustavat lainaehdot ovat kilpailukykyisiä verrattuna perinteisiin pankkeihin Suomessa.
Ruotsalaispankit Suomessa
Ruotsalaispankit ovat olleet läsnä Suomen pankkimarkkinoilla jo useita vuosia, ja niiden suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Ruotsalaiset pankit, kuten Collector Bank ja Nordax Bank, tarjoavat kuluttajille erilaisia lainoja, kuten kulutusluottoja ja joustoluottoja. Näiden pankkien suosio perustuu usein kilpailukykyisiin korkoihin ja joustaviin lainaehtoihin.
Collector Bank on yksi suosituimmista ruotsalaispankeista Suomessa. Pankki tarjoaa joustoluottoja ja muita rahoitusratkaisuja, jotka ovat houkutelleet asiakkaita kilpailukykyisillä koroillaan. Nordax Bank tarjoaa myös kulutusluottoja ja sen suosio perustuu usein nopeaan ja helppoon lainanhakuprosessiin.
Kuinka pankkivertailu auttaa löytämään parhaan pankin jokaiselle
Pankkivertailun käyttö on yksi parhaista tavoista löytää paras pankki omille tarpeille. Vertaa lainoja vertailusivustoilla, kuten VertaaLainaa.fi jotka ovat käyttäjäystävällisiä ja helposti saatavilla verkossa. Niiden avulla voi vertailla eri pankkien tarjoamia palveluita, kuluja ja korkoja, jotta löytää parhaan vaihtoehdon.
Pankkivertailusivustoja käyttäessäsi, sinun tarvitsee vain syöttää tietosi, kuten haluttu lainasumma ja maksuaika, ja sivusto näyttää sinulle eri pankkien tarjoamat lainat ja niiden kustannukset. Vertailusivustot myös auttavat sinua ymmärtämään paremmin, mikä vaikuttaa lainan hintaan ja mihin asioihin tulee kiinnittää huomiota.
Pankkivertailun käyttö voi auttaa sinua löytämään parhaan pankin omiin tarpeisiisi ja taloudelliseen tilanteeseesi. Vertailusivustot voivat auttaa sinua löytämään edullisen lainan, säästämään rahaa koroissa ja maksuissa, ja löytämään pankin, joka tarjoaa juuri sinulle sopivat palvelut.
On tärkeää muistaa, että pankkivertailu ei ole ainoa asia, johon tulee kiinnittää huomiota, kun valitsee pankkia. On myös tärkeää tarkistaa pankin maine ja luotettavuus, sekä lukea huolellisesti lainaehdot ennen kuin sitoutuu lainaan tai siirtää rahoja tilille.
Vertaa pankkien palveluita Suomessa
Kun haluat löytää itsellesi sopivan pankin, on tärkeää vertailla eri pankkien tarjoamia palveluita. Pankit voivat erikoistua esimerkiksi sijoituspalveluihin, yrityspalveluihin tai kuluttajapalveluihin, ja niiden tarjoamat palvelut voivat vaihdella paljonkin.
- Tarkista lainatarjonta ja kustannukset – Pankit tarjoavat erilaisia lainoja, ja niiden kustannukset voivat vaihdella suuresti. Kannattaa selvittää, millaisia lainoja pankit tarjoavat ja mikä on niiden korkohaitari.
- Selvitä vakuutukset ja alennukset – Joissakin pankeissa voi saada alennusta vakuutuksista, jos on myös pankin asiakas. Kannattaa siis selvittää, tarjoaako pankki myös tarvitsemasi vakuutukset.
- Tarkista asiakaspalvelun laatu – Asiakaspalvelun taso voi vaihdella suuresti eri pankeissa. Monessa pankissa on mahdollista käyttää esimerkiksi chat-yhteyttä, joka voi olla kätevä tapa saada nopeasti apua ongelmatilanteissa.
- Tutki konttoriverkosto – Konttoriverkosto ja sen laajuus on tärkeä seikka monelle asiakkaalle. Kannattaa siis selvittää, missä on lähin pankkikonttori ja milloin se on avoinna.
- Huomioi edut – Joissakin pankeissa voi saada etuja esimerkiksi nuoren iän perusteella. On siis hyvä tutustua eri pankkien tarjoamiin etuihin.
- Yrityspalvelut – Yritysasiakkaana kannattaa tarkistaa pankkien tarjoamat yrityspalvelut ja niiden hintataso.
Pankkien vertailu palveluiden perusteella auttaa löytämään sen pankin, joka sopii parhaiten juuri sinun tarpeisiisi. On kuitenkin tärkeää huomata, että eri pankit voivat tarjota hyvin erilaisia palveluita ja etuja, joten vertailu vaatii aikaa ja vaivaa.
Miksi digipankki ei välttämättä ole hyvä vaihtoehto?
Digipankit ovat yleistyneet nopeasti viime vuosina ja moni onkin siirtynyt perinteisestä kivijalkapankista käyttämään digipankkia. Vaikka digipankit ovat käteviä ja tarjoavat monia etuja, ne eivät kuitenkaan ole aina paras vaihtoehto kaikille.
Yksi syy, miksi digipankki ei ole hyvä vaihtoehto, on se, että digipankit eivät tarjoa kasvokkain tapahtuvaa asiakaspalvelua. Jos sinulla on esimerkiksi ongelmia tiliisi liittyen tai haluat neuvotella lainasta, et välttämättä pääse tapaamaan pankin edustajaa henkilökohtaisesti. Tämä voi olla ongelma, jos et ole teknisesti taitava tai tarvitset henkilökohtaista neuvontaa.
Toinen syy, miksi digipankki ei ole aina paras vaihtoehto, on se, että digipankit eivät aina tarjoa yhtä laajaa valikoimaa palveluita kuin perinteiset pankit. Esimerkiksi yrityksille suunnattuja palveluita voi olla rajoitetusti saatavilla digipankeissa, jolloin perinteinen pankki voi olla parempi vaihtoehto.
Lisäksi, vaikka digipankit ovat yleensä kustannustehokkaampia kuin perinteiset pankit, niissä voi olla piilotettuja kuluja tai rajoituksia, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti talouteesi. On tärkeää lukea huolellisesti pankin sopimusehdot ja selvittää, mitkä kustannukset ovat odotettavissa ennen kuin siirryt käyttämään digipankkia.
Vaikka digipankit ovat usein käteviä ja helppoja käyttää, jotkut kuluttajat saattavat kokea, että ne ovat liian etäisiä verrattuna perinteisiin kivijalkapankkeihin. Pankkisuhteeseen voi liittyä myös henkilökohtaisia ja emotionaalisia tekijöitä, joita digipankki ei pysty täysin korvaamaan.
Vaikka digipankit voivat tarjota monia etuja, ne eivät aina ole paras vaihtoehto kaikille. On tärkeää miettiä omaa tilannettaan ja tarpeitaan ennen kuin siirtyy käyttämään digipankkia ja tutkia huolella eri vaihtoehtoja ennen päätöksen tekemistä.
Pankkien väliset erot palveluiden ja hintojen suhteen
Pankkien välillä on huomattavia eroja palveluiden ja hintojen suhteen. Jos olet tyytymätön oman pankkisi tarjontaan tai kustannuksiin, voit harkita vaihtamista toiseen pankkiin, joka sopii paremmin tarpeisiisi.
Yksi tärkeimmistä eroista pankkien välillä on palvelumaksujen suuruus ja logiikka niiden perimiseen. Monet Suomen pankit perivät palvelumaksuja asiakkailta, mutta niiden suuruus ja perimistapa vaihtelevat pankkikohtaisesti. Joissain pankeissa omistaja-asiakkaat voivat saada tuntuvia alennuksia palvelumaksuista.
Pankkien välillä on eroja myös pankkikorttien suhteen. Kaikki pankit myöntävät maksamiseen tarkoitettuja kortteja, mutta korttien tyypit ja niiden käytöstä perittävät kulut vaihtelevat pankkikohtaisesti.
Pankit tarjoavat myös erilaisia tilejä päivittäiseen rahankäyttöön sekä pidempiaikaiseen tallettamiseen ja säästämiseen. Korot vaihtelevat pankkikohtaisesti, ja joissain pankeissa korot ovat merkittävästi pienemmät kuin toisessa pankissa.
Monet pankit tarjoavat myös erityispalveluita, kuten sijoitus- ja vakuutuspalveluita. Pankit voivat tarjota omia rahastoja ja sijoitusneuvojia asiakkailleen. Bonusjärjestelmät voivat myös tarjota alennuksia vakuutuksista tai muista palveluista.
Laina pankista vai netistä?
Kun tarvitset lainaa, yksi tärkeimmistä kysymyksistä on, mistä lainan ottaa. Perinteisten pankkilainojen lisäksi on nykyään mahdollista hakea suoraan laina netistä.
Pankkilainaa hakiessa asiakkaan täytyy usein käydä pankin konttorissa ja täyttää hakemus paikan päällä. Pankin myöntämät lainat ovat yleensä vakuudellisia, ja lainan korko voi olla melko korkea riippuen asiakkaan luottokelpoisuudesta. Pankkilainaa hakiessa asiakas saa yleensä henkilökohtaista palvelua ja voi neuvotella lainan ehdoista.
Netissä toimivat rahoituspalvelut taas tarjoavat helpon ja nopean tavan hakea lainaa. Lainaa voi hakea mistä tahansa ja hakemus täytetään yleensä verkossa. Rahoitusta myöntävät palvelut myöntävät usein kulutusluottoja, joihin ei tarvitse vakuutta. Korkoja vertailemalla ja kilpailuttamalla voi löytää edullisen lainan netistä.
Ennen lainan hakemista on kuitenkin tärkeää muistaa, että kaikki lainanmyöntäjät eivät ole yhtä luotettavia. Lainaa netistä hakiessa on tärkeää tarkistaa lainanmyöntäjän luotettavuus ja vertailla eri palveluiden korkoja ja kuluja. Lisäksi on hyvä muistaa, että liian suuri laina voi aiheuttaa ongelmia takaisinmaksun kanssa, joten lainasumman tulee olla realistinen omaan taloustilanteeseen ja omaan maksukykyyn nähden.
Suomen pankkien historiaa
Pankkien historia Suomessa juontaa juurensa kauas menneisyyteen ja on kulkenut pitkän tien aina nykypäivään asti.
Varhaisimmat pankkimuotoiset toiminnat Suomessa liittyivät kaupankäyntiin ja rahoituksen tarpeisiin. Ensimmäiset pankit olivat yksityisiä kauppiasyhteisöjä, jotka tarjosivat lainoja ja muita rahoituspalveluja paikallisille kauppiaille ja yrityksille. Tällaiset toimijat olivat usein sidoksissa ulkomaankauppaan.
Pankkitoiminnan virallinen aloitus Suomessa voidaan ajoittaa 1800-luvun alkupuolelle. Vuonna 1812 perustettiin Suomen ensimmäinen pankki, nimeltään Suomen Yhdyspankki, joka tarjosi rahoituspalveluja maatalouden ja teollisuuden tarpeisiin. Tämä merkitsi pankkitoiminnan institutionalisoitumista ja laajentumista.
1800-luvun loppupuoli ja 1900-luvun alkupuoli olivat Suomen pankkitoiminnalle vaiherikasta aikaa. Pankkikriisit, kuten vuoden 1899 ja 1931 kriisit, koettelivat finanssijärjestelmää. Näiden kriisien myötä pankkijärjestelmään tehtiin uudistuksia ja säätelyä vahvistettiin.
Erilaiset pankit perustettiin 1900-luvun aikana palvelemaan eri sektoreiden ja yhteiskuntaryhmien rahoitustarpeita. Esimerkiksi Kansallis-Osake-Pankki (KOP) perustettiin 1900-luvun alussa palvelemaan maatalouden rahoitustarpeita. Myöhemmin myös Säästöpankit ja Osuuspankit saivat vankan jalansijan Suomen pankkimaailmassa.
1960-1970-luvuilla tapahtui pankkialan voimakas konsolidoituminen. Useat pienet pankit yhdistyivät suuremmiksi pankkiryhmiksi. Tällöin esimerkiksi KOP, Yhdyspankit ja niiden liikkeistä muodostettiin Suomen Yhdyspankki, joka myöhemmin fuusioitui osaksi Nordea-pankkia.
1990-luvulta eteenpäin pankkiala koki merkittävää muutosta digitalisaation myötä. Verkkopankit, automaattiset maksupalvelut ja muut sähköiset palvelut kasvoivat tärkeiksi osiksi pankkitoimintaa. Tämä muutos on jatkunut voimakkaasti tähän päivään saakka.
Suomen pankkien nykytilanne
Nykyään Suomessa toimii useita pankkeja, mukaan lukien suuria kansainvälisiä pankkeja kuten Nordea, sekä paikallisia toimijoita. Pankkitoiminta on voimakkaasti digitalisoitunut, ja asiakkailla on pääsy monipuolisiin sähköisiin palveluihin. Pankit tarjoavat laajan valikoiman rahoitus- ja sijoituspalveluja, lainoja, talletuksia ja muita rahoitustuotteita. Kaiken kaikkiaan pankkitoiminta Suomessa on kehittynyt monipuoliseksi ja vakavaksi osaksi taloudellista infrastruktuuria, joka on kulkenut pitkän matkan historiasta nykypäivään.
Usein kysytyt kysymykset pankeista Suomessa:
Mitä pankkeja on Suomessa?
Suomessa toimii useita pankkeja, kuten Nordea, OP, Danske Bank, S-Pankki, Ålandsbanken, Handelsbanken, POP Pankki ja Aktia. Lisäksi Suomessa toimii useita kansainvälisiä pankkeja, kuten Bank Norwegian, Bigbank, Instabank, Komplett Bank, Resurs Bank, Collector, Nordax Bank, Svea Bank ja TF Bank.
Mitkä ovat Suomen suurimmat pankit?
Suomen kolme suurinta pankkia ovat OP Ryhmä, Nordea Pankki Oyj sekä Danske Bank Oyj.
Millaisia palveluita pankit Suomessa asiakkailleen tarjoavat?
Suomalaisista suurin osa käyttää yhtä tai useampaan pankkia pankkiasioidensa hoitamiseen. Pankin palveluista käytetyimpiä ovat erilaiset talletukset, laskujen maksaminen, säästötilit, lainat sekä päivittäisen raha-asioiden hoitaminen muun muassa luottokortilla. Osalla pankeista on asiakkailleen tarjottavanaan myös erilaisia vakuutusratkaisuja.
Minkä nimisiä pankkeja Suomessa on?
OP Ryhmä (Osuuspankki), Nordea, Säästöpankki, Oma Säästöpankki, S-Pankki, Aktia, Danske Bank, POP Pankki, Evli Pankki sekä Hypo.
Miten voin vertailla eri pankkien lainatarjouksia?
Voit vertailla eri pankkien lainatarjouksia käyttämällä lainavertailupalveluita, kuten VertaaLainaa.fi. Näiden palveluiden avulla voit vertailla pankkien lainaehtoja ja korkoja, jotta löydät parhaan mahdollisen lainatarjouksen.
Mitä eroa on pankin ja luottolaitoksen välillä?
Pankki on rahoituslaitos, joka tarjoaa erilaisia pankkipalveluja, kuten talletus- ja lainapalveluita. Luottolaitos on rahoituslaitos, joka tarjoaa luottoja, kuten kulutusluottoja ja luottokortteja.
Mitä teen, jos menetän pankkikorttini?
Jos menetät pankkikorttisi, ilmoita siitä välittömästi pankille, jotta kortti voidaan sulkea. Pankki toimittaa sinulle uuden kortin ja PIN-koodin.
Mitä teen, jos pankkikorttini on varastettu?
Jos pankkikorttisi on varastettu, ilmoita siitä välittömästi pankille, jotta kortti voidaan sulkea. Voit myös ilmoittaa varkaudesta poliisille. Pankki toimittaa sinulle uuden kortin ja PIN-koodin.
Mitä teen, jos korttini on suljettu väärinkäytösten vuoksi?
Jos pankki sulkee korttisi väärinkäytösten vuoksi, ota yhteyttä pankkiin saadaksesi lisätietoja ja selvittääksesi, miten voit estää vastaavan tapahtumisen tulevaisuudessa.
Mitä teen, jos haluan vaihtaa pankkia?
Jos haluat vaihtaa pankkia, tutustu ensin eri pankkien tarjoamiin palveluihin, kuluihin ja korkoihin. Voit käyttää vertailusivustoja, kuten VertaaLainaa.fi, löytääksesi sinulle sopivan pankin. Kun olet valinnut uuden pankin, avaa tili ja siirrä varat vanhasta tilistä uudelle tilille. Muista peruuttaa automaattiset maksut ja suoraveloitukset vanhasta tilistä ja siirtää ne uuteen tiliin.
Miten voin avata pankkitilin Suomessa?
Voit avata pankkitilin Suomessa käymällä henkilökohtaisesti pankissa tai käyttämällä verkkopankkia. Tarvitset henkilöllisyystodistuksen ja joissakin tapauksissa myös osoitetodistuksen. Jos olet ulkomaalainen, tarvitset yleensä myös verotustodistuksen.
Voinko avata tilin useampaan kuin yhteen pankkiin?
Kyllä, voit avata tilin useampaan kuin yhteen pankkiin. Tämä voi olla hyödyllistä, jos haluat käyttää eri pankkien tarjoamia palveluita tai haluat hajauttaa säästöjäsi useaan pankkiin.
Voinko avata pankkitilin verkossa?
Joissakin pankeissa on mahdollista avata pankkitili verkossa. Tämä vaihtelee kuitenkin pankista riippuen, ja jotkut pankit edellyttävät henkilökohtaista käyntiä konttorissa.
Voiko ulkomaalainen avata pankkitilin Suomessa?
Kyllä, ulkomaalaiset voivat avata pankkitilin Suomessa. Tarvitset yleensä henkilöllisyystodistuksen, osoitetodistuksen ja verotustodistuksen.
Mitä pankkitiliin liittyviä kustannuksia minun tulee odottaa?
Pankit perivät yleensä kuukausimaksuja pankkitilin ylläpidosta ja käyttökustannuksista, kuten korttimaksuista ja tilisiirroista. Maksut vaihtelevat pankista ja tilityypistä riippuen.
Mitä eroa on talletustilillä ja käyttötilillä?
Talletustili on tili, jolle voit tallettaa rahaa ja ansaita korkoa. Käyttötili on tili, jota käytät päivittäisten maksujen, kuten laskujen ja ostosten, suorittamiseen.
Miten tiedän, mikä pankki on minulle sopivin?
Tämä riippuu tarpeistasi ja taloudellisesta tilanteestasi. Vertaile eri pankkien tarjoamia palveluita, kuluja ja korkoja löytääksesi sinulle sopivimman vaihtoehdon. Voit käyttää myös lainavertailupalveluita, kuten VertaaLainaa.fi, löytääksesi parhaan lainatarjouksen.
Miten paljon voin saada lainaa Suomen pankeista?
Lainan määrä riippuu useista tekijöistä, kuten tuloistasi, veloistasi ja lainan käyttötarkoituksesta. Yleensä pankit tarjoavat lainoja muutamasta tuhannesta eurosta jopa useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin.
Kuinka kauan lainan hakeminen pankista kestää?
Lainan hakuprosessi voi kestää muutamasta minuutista muutamaan päivään, riippuen pankista ja lainan määrästä. Joissakin tapauksissa pankki voi hyväksyä lainahakemuksen heti, kun taas toisissa tapauksissa hakemus käsitellään manuaalisesti, mikä voi kestää pidempään.
Mitä teen, jos en pysty maksamaan pankkilainaani takaisin?
Jos et pysty maksamaan pankkilainaasi takaisin, ota välittömästi yhteyttä pankkiisi. Pankki voi tarjota sinulle lykkäystä tai maksusuunnitelmaa. Jos et ole varma, mitä tehdä, ota yhteyttä velkaneuvontaan.