Sähköauto ei ole mikään uusi keksintö, mutta vasta nyt niiden akkuteknologia on sillä tasolla, että ne ovat erittäin varteenotettava vaihtoehto perinteiselle polttomoottoriautolle.
Tämän päivän sähköautolla pääsee jopa reilusti yli 600 kilometriä yhdellä latauksella, joten toimintasäde on samaa luokkaa kuin bensa- ja diesel autoissakin.
Kun puhutaan sähköautoista, tulee ensimmäisenä mieleen Tesla, joka on merkittävä edelläkävijä sähköautojen tuotannossa. Toki muitakin valmistajia on, mutta ainakaan tällä hetkellä Teslalle ei ole varteenotettavaa kilpailijaa.
💡 Vinkki: Oletko ostamassa Teslaa?
Saat 1500 kilometrin edestä ilmaista Supercharger-latausta veloituksetta, käyttämällä suosittelulinkkiä: https://ts.la/petri55154
Mitä sähköauton lataaminen maksaa?
Täyssähköauton lataaminen kotona on varmasti edullisin lataustapa, jolloin 100 kilometrin matkan hinnaksi tulee jopa alle 2 euroa.
Käyttämällä julkisia latauspisteitä, tulee 100 kilometrin matkalle hintaa noin 3 euroa.
Tesla on rakentanut oman maailmanlaajuisen Supercharger-latausverkoston, josta ladattaessa tulee 100 kilometrin matkalle noin 3,50 – 4,00 euroa. Poikkeuksena tässä ovat he jotka ovat ostaneet Teslan ennen kevättä 2020, jolloin auton hintaan sisältyi rajaton Supercharger-asemien käyttö.
Kuinka nopeasti sähköauton saa ladattua?
Tämä riippuu täysin sähköauton valmistajasta, akun kapasiteetistä ja lataustavasta.
Myös se ladattavan akun lämpötila vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti akkua saadaan ladattua.
Yleisimmät latauslaitteiden tehot varsinkin kotikäytössä ovat: 3,6 kw ja 11 kw.
Esimerkkejä:
Ladattaessa 3,6 kw teholla saadaan tunnissa ladattua toimintamatkaa noin 13 kilometrin edestä. Yön yli lataus (12h) antaa toimintamatkaa noin 156 kilometriä.
Kun ladataan tehokkaammalla 11 kw laturilla, saadaan tunnin latauksella toimintamatkaa noin 55 kilometrin edestä. Yön yli lataus (12h) antaa toimintamatkaa 660 kilometriä, joten suurellakin akkukapasiteetillä varustettu sähköauto latautuu tyhjästä täyteen yön aikana.
Julkisia latausasemia löytyy 3 kw, 11 kw, 22 kw ja 50 kw tehoisina, mutta niitä on nykyään paljon myös 150 kw ja jopa 225 kw tehoisina.
Teslan Supercharger – asemilla lataustehoon 150 kw. Näistä ladattaessa saa helposti jopa 300 kilometrin toimintasäteen vain 20 minuutin lataamisella.
IONITY-latausverkoston latausasemilta voi saada jopa 350 kw tehoa, mutta markkinoilla ei ainakaan tällä hetkellä ole sähköautoja jotka voisivat hyödyntää näin suurta lataustehoa.
IONITY latausasemalla lataaminen maksaa tällä hetkellä 8 euroa per lataus, mutta tähän on varmasti tulossa muutoksia, kun latausverkosto laajenee.
Recharge tarjoaa laajan latausverkoston sähköautojen lataamiseen. Rechargen 225 kw pikalataus asemia löytyy jo esimerkiksi monen McDonald’sin pihasta.
Sähköauton lataaminen omakotitalossa
Omakotitalossa täyssähköauton lataaminen onnistuu vaivatta.
Sähköauton valmistajalta voi ostaa erikseen niin sanotun kotilatausaseman, joiden hinnat ovat noin 500 euroa.
Lataamisen voi suorittaa erillisellä latauskaapelilla myös suoraan voimavirtapistorasiasta tai normaalista pistorasiasta.
Varsinkin vanhemmissa omakotitaloissa joissa on sähkölämmitys, voi sähköauton lataaminen ylikuormittaa verkkoa ja sulakkeita. Tämän vuoksi onkin tärkeää tarkistaa esimerkiksi pääsulakkeiden kuormitus ennen sähköauton hankkimista. Tarvittaessa pääsulakkeet voi vaihdattaa suuremmiksi, jolloin sähköauton lataaminen onnistuu vaivatta.
🚗 Iskikö sähköautokuume? Saat tarpeeseesi sopivaa lainaa palvelustamme 24/7 🚗
Sähköauton lataaminen taloyhtiössä
Taloyhtiöiden kohdalla sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta päättää taloyhtiö.
Yleensä taloyhtiöissä latauspaikkoja rakennetaan vain sen verran, kuin niille arvioidaan olevan käyttöä.
Myös taloyhtiöiden kohdalla täytyy laskea latauspisteiden tuoma kuormitus ja käyttöaste niin, että lataaminen ei aiheuta ongelmia.
Monissa uusissa taloyhtiöissä sähköautojen latauspisteet onkin otettu todella hyvin huomioon, sillä on selvää, että vuosi vuodelta niitä tullaan tarvitsemaan lisää.
Nykyään lainsäädäntö velvoittaa taloyhtiöt asentamaan autopaikoille sähköautojen latausvalmiuden seuraavan rakennuslupaa edellyttävän korjaushankkeen yhteydessä. Tämä koskee kaikkia taloyhtiöitä, joilla on vähintään viisi pysäköintipaikkaa. Velvoite ei määrää latauspisteen asennusta, vaan ainoastaan sen valmiuden toteutusta.
Miten pakkanen vaikuttaa sähköauton toimintasäteeseen?
Varmasti yksi yleisimmistä kysymyksistä mitä sähköautoilijat kuulevat on se, että miten pakkanen vaikuttaa sähköauton toimintasäteeseen.
Kokemuksemme mukaan kova pakkanen laskee toimintasädettä merkittävästikin silloin, jos autoa säilytetään ulkona, eikä se ole latausjohdossa kiinni. Mutta jos autossa on latausjohto kiinni, ei akun virtaa käytetä silloin esimerkiksi akun tai sisätilojen lämmitykseen ennen lähtöä, vaan siihen tarvittava virta otetaan sähköverkosta.
Eli aivan kuten polttomoottoriautoissakin, joiden sisätila/lohkolämmitintä suositellaan käytettäväksi kovilla pakkasilla. Pakkanen ei myöskään vaikuta silloin, kun autoa voidaan säilyttää lämpimässä tallissa. Eli yhteenvetona voidaan sanoa, että pakkanen kohtelee kaikkia autoja samalla karulla tavallaan. Se miten sinä auton omistajana toimit, ratkaisee sen miten paljon annat pakkasen vaikuttaa.
Jos sähköautoa ei ole mahdollista säilyttää lämpimässä tallissa ja latausmahdollisuus puuttuu, voi akun tehon laskun laskea karkeasti siten, että jos pakkasta on -30 astetta, niin saman verran voi vähentää prosentteina akun toimintasäteestä.
Entäs se lumi ja sohjo?
Lumi ja sohjo tiellä lisää auton renkaan vierintävastusta, jolloin kulutus kasvaa käyttövoimasta riippumatta. Eli tässä kohtaa sähköautoa koskee samat fysiikan lait kuin polttomoottoriautoakin.
💡 Vinkki: Oletko ostamassa Teslaa?
Saat 1500 kilometrin edestä ilmaista Supercharger-latausta veloituksetta, käyttämällä suosittelulinkkiä: https://ts.la/petri55154
Sähköauto kokemuksia
Omat kokemukset täyssähköautoilusta perustuu vain ja ainoastaan Teslaan, joten se siitä puolueettomuudesta. 😃
Lyhyesti sanottuna ennen sähköauton hankkimista ajattelin, että lataaminen on vaivalloista ja pitkien matkojen ajaminen on mahdotonta tai se vaatii tarkkaa reitin suunnittelua.
Nyt kun sähköauto on hankittu, voi todeta että pelot olivat turhia. Asun omakotitalossa, joten auto on helppo laittaa yön ajaksi lataukseen, joten akkuun on aina aamuun mennessä ladattu noin 540 kilometrin edestä virtaa.
Ajan säännöllisesti myös Helsingin ja Vaasan väliä. Tämän välin taittaminen oli se, jota itse eniten pelkäsin.
Helpotuksena voin sanoa tästäkin, että kun matkan varrelle osuu Supercharger-asemia, onnistuu matkan teko vaivatta.
Esimerkiksi välille Helsinki – Vaasa osuu kaksi Supercharger-asemaa jotka sijaitsevat Akaalla ja Jalasjärvellä. Näissä kun pitää pienen kahvitauon, on akussa taas reilusti virtaa ja matka voi jatkua.
Muutenkin voin sanoa, että Teslan autopilotti-järjestelmän edistykselliset turvallisuus- ja ajomukavuustoiminnot yhdistettynä ennennäkemättömään suorituskykyyn eivät varmasti jätä ketään kylmäksi.
Suosituimpien sähköautojen kiihtyvyys, huippunopeus ja toimintasäde 2022
Alla olevassa taulukossa on tietoa suosituimpien sähköautojen suorituskyvyistä.
Taulukko on päivitetty 24.3.2022 ja tiedot perustuvat kunkin autonvalmistajan verkkosivuilta löytyneisiin tietoihin.
Auton merkki & malli | Kiihtyvyys 0-100 km/h | Huippunopeus | Toimintasäde |
---|---|---|---|
Tesla Model S | 3,2 s | 250 km/h | 652 km |
Tesla Model S Plaid | 2,1 s | 322 km/h | 637 km |
Tesla Model 3 | 6,1 s | 225 km/h | 491 km |
Tesla Model 3 Long Range | 4,4 s | 233 km/h | 602 km |
Tesla Model 3 Performance | 3,3 s | 261 km/h | 547 km |
Tesla Model X | 3,9 s | 250 km/h | 560 km |
Tesla Model X Plaid | 2,6 s | 262 km/h | 536 km |
Tesla Model Y Long Range | 5,0 s | 217 km/h | 533 km |
Tesla Model Y Performance | 3,7 s | 250 km/h | 514 km |
Volkwagen ID.3 Pro Performance | 7,3 s | 160 km/h | 426 km |
Volkwagen ID.3 Pro S | 7,9 s | 160 km/h | 550 km |
Volkwagen ID.5 Pro Fastlane | 10,4 s | 160 km/h | 512 km |
Volkwagen ID.5 Pro Performance FastLane | 8,4 s | 160 km/h | 512 km |
Volkwagen ID.5 Pro | 10,4 s | 160 km/h | 513 km |
Volkwagen ID.5 Pro Business | 10,4 s | 160 km/h | 511 km |
Volkwagen ID.5 Pro Performance | 8,4 s | 160 km/h | 513 km |
Volkwagen ID.5 Pro Performance Business | 8,4 s | 160 km/h | 511 km |
Volkwagen ID.5 Pro Performance Business MAX | 8,4 s | 160 km/h | 508 km |
Volkwagen ID.5 GTX Dual Motor AWD Business | 6,3 s | 180 km/h | 485 km |